Via Artis - Via Feminae

Kvinders spor i musikken

VIA ARTIS - VIA FEMINAE
Kvinders spor i musikken

Mange af os er vokset op med ideen om, at musikhistoriens genier er mænd. Mange ser det derfor også som en naturlig ting, at det klassiske repertoire overvejende består af værker, der er komponeret af mænd. Vi har også lært, at de få kvinder der op igennem historien insisterede på at komponere, aldrig fik et ben til jorden i en mandsdomineret musikverden. Det er derfor, i følge denne generelle idé, at vi sjældent hører klassiske værker skrevet af kvinder.

Men den idé er ikke i overensstemmelse med sandheden; Hvis vi graver dybere ind i musikhistorien, fra Middelalder til vore dage, finder vi et stort antal kvinder, der faktisk var anerkendte som komponister i deres samtid.

Så hvad gik der galt, for at vi i 2023 ender op i en situation, hvor det er nødvendigt at insistere på kønskvotering i et moderne koncertrepertoire? Og er det en patriarkalsk forvaltning af kulturlivet, der er den hele årsag?

Via Artis Konsort tager i programmet Via Artis – Via Feminae publikum med på en musikalsk rejse op gennem historien. Vi ser på det aftryk, en række kvinder satte i deres samtid og eftertiden, fra Middelalderens Hildegard von Bingen og Clara d'Anduza op til det 20. århundredes kendte og ukendte komponister som søstrene Boulanger og Johanna Senfter. Det er ny musik for de fleste
koncertgængere, men skønne værker der beviste sit værd i samtiden.

Musikken sættes ind i tidens kontekst ved hjælp af små anekdoter og tidsbilleder i form af digte og breve, skrevet til og af komponisterne selv.

  • "Ave generosa" af Hildegard von Bingen, 13. århundrede

  • "En Greu Esmay" af Clara d'Anduza, 13. århundrede

  • ”La pastora”, traditionel sefardisk

  • ”Nani, nani”, traditionel sefardisk, oprindelse før 1492 

  • "Ciaccona" af Francesca Caccini, 16. århundrede 

  • "Prelude & Chaconne 'L'Inconstante'”, Elisabeth Jacquet de la Guerre,

    17. århundrede

  • ”Abbi pietá di mé”, Antonia Bembo, 18. århundrede

  • ”In amor ci vuol ardir”, Antonia Bembo, 18. århundrede

  • "Alle voksende skygger" af Tekla Griebel-Wandall, 19. århundrede 

  • "Sarabanda" af Johanna Senfter, 20. århundrede

  • "Fracasos I & II" af Christina Majbom Jelling Holm, 21. århundrede

Christina Holm: Mezzosopran, slagtøj
Tine Antonsen: Klarinet, basklarinet, xalumó
Poul Udbye Pock-Steen: Cembalo/piano, organetto/orgel, trehuls-fløjte